Πότε μιλάνε τα μωρά

Τα πιο κρίσιμα έτη για την ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας και του λόγου ενός παιδιού κατατοπίζονται μεταξύ της ηλικίας των 1,5 έως 4,5 ετών. Καθώς τα παιδιά εξασκούνται στην ομιλία, ακολουθούν συγκεκριμένα στάδια ανάπτυξης. Ενώ κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης, υπάρχουν χρονικά όρια που, αν υπερβληθούν, μπορεί να αποτελέσουν ένδειξη προβλημάτων. Σε αυτήν την περίπτωση, συνιστάται η αξιολόγηση από ειδικό θεραπευτή λόγου και ομιλίας.

Οι παρακάτω πίνακες παρουσιάζουν τη φυσιολογική πορεία της γλωσσικής εξέλιξης των παιδιών ανάλογα με την ηλικία τους. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτούς τους πίνακες για να ελέγξετε την ανάπτυξη του δικού σας παιδιού.

Γλωσσικά Ορόσημα: Τι Καταλαβαίνει και Τι Ακούει

  1. 0-3 μηνών: Αντιδρά θετικά στην ανθρώπινη φωνή, κλαίει διαφορετικά για να εκφράσει ανάγκες, αναγνωρίζει φωνές, παρατηρεί πρόσωπα, χαμογελά.

  2. 4-6 μηνών: Καταλαβαίνει τον τόνο της φωνής, δείχνει ενδιαφέρον για το περιβάλλον, αναγνωρίζει ήχους και παραγωγή ήχων.

  3. 7-12 μηνών: Ανταποκρίνεται σε εντολές, καταλαβαίνει λέξεις, αναπτύσσει πρώτες λέξεις και γελά με παιχνίδια.

  4. 1-2 χρόνων: Καταλαβαίνει περίπου 20 λέξεις, γνωρίζει το όνομά του, ανταποκρίνεται σε ερωτήσεις, λέει απλές λέξεις.

  5. 2-3 χρόνων: Ανταποκρίνεται σε δύο συνεχόμενες εντολές, καταλαβαίνει διαφορές όπως «έλα - φύγε», χρησιμοποιεί περισσότερα σύμφωνα.

  6. 3-4 χρόνων: Απαντά σε ερωτήσεις "γιατί", "πότε", "πού", "πώς", χρησιμοποιεί πολλά σύμφωνα και προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις.

  7. 4-5 χρόνων: Μιλάει με πλούσιο περιεχόμενο, με σωστή σύνταξη και γραμματική, χρησιμοποιεί προτάσεις με 10-11 λέξεις.

Παρακαλούμε να έχετε υπόψη ότι αυτά τα στάδια αναφέρονται στην κατά μέσο όρο φυσιολογική ανάπτυξη και πάντα είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη η μοναδικότητα κάθε παιδιού.

"Προσοχή των Γονέων: Σημάδια και Συνέπειες Προβλημάτων Λόγου στα Παιδιά"

  1. Συνεχής Έλεγχος της Ακοής: Είναι σημαντικό να ελέγχετε πάντα την ακοή του παιδιού σας.

  2. Υστέρηση στην Ομιλία ή τον Λόγο: Αν το παιδί σας παρουσιάζει σημαντική υστέρηση στην ομιλία ή τον λόγο σε σύγκριση με άλλα παιδιά της ηλικίας του και αποφεύγει την επικοινωνία.

  3. Προβλήματα Επικοινωνίας με το Περιβάλλον: Το παιδί επιδεικνύει δυσκολίες στην επικοινωνία με άλλους, επαναλαμβάνει κινήσεις και παιχνίδια με μηχανικό τρόπο.

  4. Δυσκολίες στην Καθημερινότητα: Το παιδί έχει δυσκολίες στο να μαθαίνει πράγματα της καθημερινότητάς του, δυσκολεύεται να ξεκινήσει μια φράση ή επαναλαμβάνει λέξεις.

  5. Σταματάει Ξαφνικά να Μιλάει: Αν το παιδί ξαφνικά σταματά να μιλάει ή η ομιλία του παλινδρομεί.

  6. Δυσκολίες στη Κατανόηση και την Ακολούθηση Οδηγιών: Δεν κατανοεί πάντα αυτά που του λέτε και δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.

Αν αντιληφθείτε οποιοδήποτε από τα παραπάνω, συνιστάται να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή για έγκαιρη αξιολόγηση. Η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία μπορούν να έχουν σημαντική επίδραση στην αντιμετώπιση προβλημάτων λόγου και ομιλίας στα παιδιά.

Εάν αντιμετωπίζετε ανησυχίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Λογοθεραπευτών - Λογοπεδικών (www.logopedists.gr) ή να απευθυνθείτε στις Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες των Δήμων για περαιτέρω καθοδήγηση."